رمان «گیلداد» نگاهی متفاوت به انقلاب جنگل و تاریخ مشروطه دارد
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۱۹۳۶
خبرگزاری میزان- نویسنده شانزدهمین جایزه قلم زرین گفت: «گیلداد» یک روایت عاشقانه است که در یک فضای سیاسی رخ میدهد، زیر ساخت زیستی، آداب و رسوم، نوع فرهنگ و باورها و عقاید یک جامعه در ابتدای رمان بیان شده است، البته بسیاری از آن خرده فرهنگهای موجود در کتاب در جامعه امروز دیده نمیشود. تاریخ انتشار: 15:03 - 21 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۶۰۳۳ حسن قلیپور نویسنده شانزدهمین جایزه قلم زرین در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون مضمون این کتاب «گیلداد» گفت: این کتاب، یک رمان عاشقانه با زیر ساختهای اجتماعی و سیاسی مربوط به دوره قاجار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: «گیلداد» یک روایت عاشقانه است که در یک فضای سیاسی رخ میدهد، زیر ساخت زیستی، آداب و رسوم، نوع فرهنگ و باورها و عقاید یک جامعه در ابتدای رمان بیان شده است، البته بسیاری از آن خرده فرهنگهای موجود در کتاب در جامعه امروز دیده نمیشود.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه تازههای نشر انتشارات سوره مهر اینجا کلیک کنید
قلیپور در همین راستا ادامه داد: رمان تلاش دارد که تمام عقاید و باورهای مردم دوره قاجار و افرادی که در دوره انقلاب جنگل و انقلاب مشروطه زندگی میکردند را به قلم بکشد.
نویسنده شانزدهمین جایزه قلم زرین به سبک نگارش کتاب «گیلداد» اشاره و ابراز کرد: سبک نگارش کتاب برگرفته از نثری شاعرانه و در عین حال تصویری بوده است، در این رمان روایت به گونهای نقل شده تا مخاطب در هنگام خواندن کتاب به خوبی بتواند حوادث و وقایع نقل شده را در ذهن خود به تصویر بکشد.
وی به ساخت فیلمی از این کتاب «گیلداد» اشاره و ابراز کرد: اخیرا فیلمی از کتاب «گیلداد» در ۷ قسمت ساخته شده است، این امر نشان میدهد که کتاب قابلیت تبدیل شدن به یک سریال را هم دارد، چرا که فضا و سبک نمایش تصویری است. قلیپور دلیل نامگذاری کتاب «گیلداد» رو مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: نام کتاب «گیلداد» نامی برگرفته از یک نام اصیل گیلانی و به معنی فرزند خاک است. این نامگذاری که اسم شخصیت اول داستان بوده و برگرفته از همین نام است. قلی پور به پیام کتاب «گیلداد» اشاره و خاطرنشان کرد: درحقیقت داستان تلاش دارد تا سرنوشت محتوم انسان را بیان کند، سرنوشتی که حتمی و جبر روزگار آن را به انسان تحمیل کرده است، در این رمان فراز و فرود تاریخ آن دوره به معرض توجه مخاطب گذاشته میشود. انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا آثار ادبی انتشارات سوره مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
نصرالله شیرینآبادی نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه نهم اردیبهشت در سن ۷۵ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901648